وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين

     .. سبحان الله وبحمده في يوم مائة مرة حطت خطاياه وإن كانت مثل زبد البحر". **** وعن أبي هريرة و أبي سعيد رضي الله عنهما، عن النبي صلى الله عليه وسلم، قال: «إن الله اصطفى من الكلام أربعا: سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أكبر *** قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «بخ بخ لخمس ما أثقلَهن في الميزان: لا إله إلا الله، وسبحان الله، والحمد لله، والله أكبر، والولد الصالح يُتوفَّى للمرء المسلم فيحتسبه ***

ad

السبت

سمسار انتخابات

لاحظ سيد افندي ان المعلم حمدي مشغول بالحديث مع شخصية تظهر في المقهي للمرة الاولي‏,‏ مال سيد علي عبده وقال له مين ظهر في القهوة‏..‏ 
انا اول مرة اشوفه‏.‏
قال عبده ـ ده سمسار انتخابات‏.‏قال سيد ـ فيه حاجه اسمها سمسار انتخابات‏؟قال عبده ـ ايوه فيه‏.‏قال سيد ـ ازاي ده‏؟قال عبده ـ زي الناس‏..‏
سمسار الشقق بتجيب شقق
وسمسار الانتخابات بتجيب اصوات‏..‏
حاكم الانتخابات دي موسيم ياسيد‏.‏
سبوبه وراها لقمة عيش‏..‏
الدنيا ارزاق ياسيد‏..‏
شد سيد نفسا من انفاس الشيشه ونادي علي صبي المقهي ان يحضر له بعض الفحم المشتعل بدلا من الفحم الذي خبا وانطفأ‏.‏
اما عبده فقد تناول رشفه من فنجان القهوة
وسأل سيد ـ عمرك فكرت ترشح نفسك ياسيد‏؟

قال سيد ضاحكا ـ عمري ما فكرت‏..‏
حتي من ايام المدرسة كنت دايما اكتفي بالفرجة علي اي نشاط‏.‏

انا بيتهيألي ان المرشحين دول ناس عندهم جرأة‏,‏ وغاوين يشيلوا مسئولية‏..‏
انا مش قادر اشيل مسئولية نفسي‏..‏ 
اشيل مسئولية غيري ازاي‏.‏
عشان كده عمري ما فكرت ارشح نفسي‏,‏ انا شعاري المرفوع هو رحم الله امرأ عرف قدر نفسه‏.‏

قال عبده ـ انت ما عندكش طموح ياسيد قال سيد ـ كده احسن يا عبده‏..‏
يغور الطموح اللي يجيب مشاكل‏..‏

كان المعلم قد انتهي من حديث مع الرجل الغامض الذي ظهر للمرة الأولي في المقهي‏.‏
توجه المعلم بعد انصراف الرجل الي مائدة سيد افندي وعبده افندي وجلس معهما وهو يقول‏.‏

ـ لا مؤاخذة كان في ايدي حت شغل‏.‏

قال له سيد ـ ان شا الله تكون وفقت يا معلم‏.‏
قال المعلم ـ التساهيل علي الله يا سيد افندي‏.‏




قال سيد ـ عارف يا معلم عارف ان التساهليل علي الله انا بسألك عن الانتخابات مش عن التساهيل‏.‏


صمت المعلم برهة كان يجمع افكاره‏,‏ ثم قال عبارة غامضة مبهمة لا يفهم منها شئ‏.‏
وادرك سيد افندي ان المعلم لا يريد ان يتكلم‏..‏
وكان فضول سيد قد بلغ الذروة فعاد يقول للمعلم‏.‏
ـ فرض يا معلم‏..‏ 
مجرد فرض‏..‏ 
ان انا رشحت نفسي في الانتخابات‏..‏
وجيت لك عشان تساعدني في الدعاية‏,‏ قول لي حعوز رجاله أد ايه واحتاج لفلوس كام‏.‏


قال المعلم بعد لحظة صمت‏.‏
ـ انا ممكن اقول لك حتعوز كام راجل أما موضوع الفلوس ده موضوع تاني‏..‏
ممكن تصرف قرش‏,‏ وممكن تصرف مليون‏..‏
حسب الطلب‏..‏ 
وعدد الاصوات اللي انت عايزها‏..‏ 
كل شئ بتمنه يا سيد افندي‏.‏

قال سيد ـ يعني تقريبا حتحاج كام راجل‏.‏
قال المعلم ـ حتحتاج لاتنين فتوات‏,‏ عشان لو حصل اشتباك مع مرشح تاني يدافعوا عنك الفتوات ويضربوا‏.‏

دي اول رجاله حتحتاجها؟

بعد كده حتحتاج قد عشرين او‏30‏ واحد من الحشاكيل‏.‏

دول حيتلفوا حواليك‏,‏ ودول اللي حيسأفو علي كلام فاضي تقوله‏.‏
سأل سيد ـ يعني دول الهتيفة‏.‏
قال المعلم ـ لأ‏..‏ الهتيفة حاجة تانية‏..‏
الهتيفة يهتفوا للمرشح‏,‏ والحشاكيل دول تبع التسئيف‏,‏ والفتوات للضرب‏.‏
وحتحتاج؟
نسوان عشان يزغرطوا عشان يبقي ده فال كويس للمرشح انه حينجح

استمع سيد لما قاله المعلم وقال له‏.‏

ـ ما جبتش سيرة البرنامج اللي حيقدمه المرشح

قال المعلم ـ دي حاجة ترجع للمرشح‏..‏ هوه حر يقول البرنامج اللي يخطر علي باله‏.‏

المثل بيقول ايه‏..‏
ربنا وع الارزاق ماحدش عجبه رزقه‏,‏ لما وزع العقول كل واحد عجبه عقله البرنامج ده مش مهم يا سيد افندي‏,‏ المهم النيه تكون سليمه‏.‏

وبعدين ما تقلقش من ناحية البرنامج‏,‏ انا اعرف عرض حالجي ممكن يكتب برامج للمرشحين‏,‏ حسب الطلب بس انت انوي واحنه في الخدمة‏

المشاركات الشائعة